Pazar, Temmuz 01, 2018

EKG Kalp Atışı Sınıflandırması 2

Veri kümesini okuma

Indirdiğimiz sıkıştırılmış dosyayı açtığımızda 4 tane csv  dosya çıkıyor. Bu dosyalardan ikis bizim kullanacağımız "MIT-BIH Arrhythmia" isimli veri kümesine ait. csv uzantılı dosyalar  metin tipinde ve değerler arasında genellikle 'virgülle ayrılmış dosyalardır. 
"mitbih_train.csv"  : 188 sutunlu son sutun etiket değeri ve 87554  örnek içeriyor
"mitbih_test.csv"  : 188 sutunlu son sutun etiket değeri ve 21892  örnek içeriyor
Veriler hazırda eğitim ve test için ayrılmış durumda ama biz ilave bir ayrım daha getireceğiz. Doğrulama - validation -  denen bu ayrılmış veri tıpkı test verisi gibi doğrudan eğitmde kullanılmaz. Fakat eğitim algoritmalarının hemen hemen her türünde ayarlamanız gereken parametreler vardır.  Hiper parametre denen bu değişkenlerin  değişimi ile aynı model aynı veri kümesi için çok değişik sonuçlar verebilir. Değişkenlerin en doğru değerlerinin tespiti için teorik bir formül yoktur. En iyi sonuca ulaşmak için genellikle denemeler yapılır. Deneme sonucunun iyi yada kötü olduğuna ancak eğitim de kullanılmamış verilere nasıl sonuçlar verdiğine bakarak karar verilir. İşte Doğrulama verisi diye geçen kısmın amacı budur.  Test verisiyle Doğrulama verisi aynı olamazmı. Olur hatta genelliklede öyle yapılır. Eğer yeterince fazla veriniz varsa ayrı ayrı olması daha doğru olur. Çünkü peyder pey hiperparametrelerle modelimizin performansını yükseltiriz. Ama farkında olmadan eğitim için kullanmadığımız veriden gelen bilgilerle düzeltmeler yapmış olabiliriz. Bu durumda test için ulaştığımız sonuçlara güvenemeyebiliriz.  Biz bu çalışmada bunu uygulamak amaçlı  3 e ayıracağız.
Eğitim verisinin %20 sini doğrulama verisi olarak ayırıyoruz. İlk aşamada kullanmayacağız ama sonra hiper parametre ayarlarında kullanmak üzere ayıracağız.

csv uzantılı dosyaları okumanın pek çok yolu vardır.  Biz numpy nin loadtxt fonksiyonunu kullanıyoruz ve sklearn 'ün train_test_split fonksiyonuyla doğrulama - validation  - kısmını ayırıyoruz.



Dataların dağılımlarına bakıyoruz. Hangi sınıfdan  ne kadar örnek var bunu görmek önemli.


Örnek verelim. Eğitim verimizdeki Normal örneklerin sayısı, eğitim veri sayımızın %82 kusuruna denk geliyor. Yani her örneğe doğru diyen bir sınıflandırma modeli toplamda %82 doğrulukta başarılıymış gibi görünür. Bunun ana sebebi veri kümesindeki dengesiz veri dağılımıdır. Ama gerçek hayatta da çoğunlukla bu tip dengesiz verilerle uğraşmak gerekiyor. Dengesiz veri kümesi problemi çok geniş burda geçiştirmenin anlamı yok. Eğer kısmet olursa bir başka yazıda yazarız inşallah.

Bu dağılımla tek başına doğruluk - accuracy -  değerinin bir şey ifade etmediğini başka ölçüm -metric - kıstaslarına bakmak gerektiğini anlıyoruz.



Çok sınıflı bir tahmin yapmaya çalışıyoruz. Yukardaki resim örneğindeki gibi İki hata durumumuz var;
"Hamile olmayana hamilesin" diyebiliriz.
Yada tersi "hamile olana hamile değilsin" denebilir.
Bunun dışındaki iki doğru seçenek var ;
"hamileye hamile"
"hamile olmayana hamile değilsin"
demek
Bu ana tanımlar sonrası bunlardan hesaplanan recall (duyarlılık) , precision (kesinlik) ve f1 skoru denen ölçütler var.  Bunları sklearn ün classification_report ile hesaplattırabiliyoruz. Teferruatlarına bakmak isterseniz internette, Ölçüt çeşitleri ve nasıl hesaplandıklar iyi ve kötü  yanları ile ilgili pek çok kaynak bulabilirsiniz.  Mesela bakınız;  "Sınıflandırma Modellerinde Başarı Kriterleri"


Yazı uzunluğu okunabilirlik limitini aşmak üzere,
Veri kümesi üzerinde çeşitli  Yapay Öğrenme metodlarının denenmesini bir dahaki yazımıza bırakıyoruz. Buraya kadar sabırla okuğunuz için teşekkürler.
Her türlü görüş ve önerilerinizi bekleriz.

Hiç yorum yok: