Cumartesi, Aralık 29, 2007

Poor because Poor !

Yıllar yıllar evvel - hey gidi günler hey - Üniversitede okurken diğer mühendislik bölümlerinin aksine biz ekonomi dersini İktisadi ve idari bilimler fakültesinden aldık. Diğer mühendislik bölümleri Mühedislik Bilimlerinden alıyordu. Ve bizim dönemimizde bir de yeni bir uygulama yapıldı. Dersin Her bölümünü ayrı bir hoca gelip ders anlatmıştı. Ekonominin bir çeşit mission impossible* olduğunuda oradan öğrendik. Hocalardan biri Fakir ülkeler niçin fakirdir üzerine bir şeyler anlatmıştı. Ve o Anllattığı şeyler aklımızda yer etmişti . Çok sonra öğrendim ki bu konunun evveliyatı varmış.
ben size konuyu oradan aktarmak istiyorum

...

ODTÜ, İdari Bilimler Fakültesi'nin kurucusu Fuat Çobanoğlu, 1959 yılında bizlere ‘‘Fakir milletler, niçin fakirdir?’’ diye yazılı bir sınav vermişti. Bir hafta sonra yazılının sonuçlarını sorduğumuzda, ‘‘Nasıl olsa saçmalamışsınızdır, zaten ben káğıtları mandalcıya verdim’’ dedi. İsyan ettik. Peki öyleyse, sınavı sözlü olarak tekrar ediyorum; sırayla cevaplayın dedi. Hatırladığım kadarıyla cevaplarımız üç sebepte birleşti. Bunlardan birincisi, ‘‘Medeniyet sıcaktan kaçar’’, ikincisi ‘‘Dinler, gelişmeyi köstekler’’, üçüncüsü ise ‘‘Gelişmiş ülkeler, az gelişmişleri sömürür’’ idi. Fuat Bey, medeniyetin sıcak ülkelerde kurulduğunu söyleyerek, tek fiskeyle birinci cevabı yıktı. Dinlerin gelişmeyi kösteklediği iddiasına karşı, insanlığın tarihi gelişiminde, dinlerin medeniyete çok büyük katkılarda bulunduğunu örnekleriyle anlattı. O sebep de havaya uçtu. Geldik üçüncü sebebe. Yani ‘‘sömürü’’ teorisine. Şu soruyu sordu. Niçin siyah Afrikalılar, yaptıkları top ve tüfeklerle, gemilerine binip Avrupa sahillerine çıkarak beyaz Avrupalıları sömürge ulus haline getirmediler? Verdiğimiz cevap, siyahların o kadar ileri olmadığı idi. Çobanoğlu, işte ben de onu soruyorum. Niçin siyahlar, beyazlar kadar ileri gidememiştir? Sizin cevabınız, geriliğin (yani fakirliğin) nereden kaynaklandığının değil, geri kalmış olanların niçin başının beladan kurtulamadığının açıklaması.

Peki hocam siz söyleyin, dedik. Fakir ülkeler, niçin fakirdir?

(Son söz, Çobanoğlu'ndan.)

SON SÖZ: Fakir ülkeler, fakir olduğu için fakirdir.
...
Saçamamı buludunuz. Şöyle açıklayayım Pek çok sektörde para kazanabilmeniz için para harcamanız gerekir. yine Ege Cansenden devam edelim

‘Fakir ülkeler niçin fakirdir’ sorusuna verilen ‘çünkü fakirdir’ cevabı, saçma değildir. Çünkü, fakirlik hangi sebepten başlamış olursa olsun; fakir ülkelerin, fakir oldukları için fakir kalma ihtimalleri büyüktür. Fakirlik, tuzaklarlarla dolu bir kısır döngüdür. Önemli olan, bu çemberinin nereden ve nasıl kırılacağının bilmektir. Zenginleşememek ‘fakirlik tuzaklarından’ kurtulamamaktır. Dolayısıyla, refaha giden yolun birinci adımı, ‘fakirlik tuzakları’nın neler olduğunu teşhis ve bunlardan kurtulma yöntemlerini bulmaktır.

Peki bütün bunların burada işimi ne ? açıklayayım. Bence Programlama bu kısır döngüyü kırmamızda yardımı olacak bir sektördür. Çünkü Başlangıç için gereken sermayeye** sahibiz ve dünyanın herhangi bir yerindeki yazılımcının imkanları bizim burada sahip olduğumuzun üstünde değil.

Peki niçin olmuyor niçin dünya çapında yazılım şirketlerimiz yok. Anlatacağız efendim sabırlı olun ...

* Economics is the study of the use of SCARCE resources to SATISFY UNLİMİTED human wants
** Orta halli bir bilgisayar İntenet gibi devasa bir kaynak ve Çalışan bir kafa ve en önemlisi çalışan insan. En önemlisi diye özellikle yazdım diğerlerine fazlasıyla sahip olupta internette ömür çürüten pek çok insan var...

2 yorum:

Adsız dedi ki...

Devamını sabırsızlıkla bekliyoruz. Yazılarınız gerçekten çok iyi.
Teşekkürler.

Adsız dedi ki...

bizler de sabırsızlıkla bekliyoruz, bunu hemen arkadaşıma yolluyorum zira o da soylediginiz durumda (kafası zehir ancak omrunu bosuna curutuyor...)